facebook  twitter  rss   mail

Nieuws van de Zorg- en Welzijnssector...

ZorgKrant.nl is een onderdeel van het ZorgPortaal.nl netwerk ...

dinsdag, 30 mei 2017


Twee weken “bankhangen” kan al lichamelijke achteruitgang veroorzaken

Constante dagelijkse beweging is van cruciaal belang om lichamelijke achteruitgang te voorkomen, en een korte periode van luiheid kan meer kwaad dan de meeste mensen denken.

Constante dagelijkse beweging is van cruciaal belang om lichamelijke achteruitgang te voorkomen, en een korte periode van luiheid kan meer kwaad dan de meeste mensen denken. Dat is de waarschuwing van een nieuw Brits onderzoek naar het belang van beweging.

Onderzoek naar beweging en lichamelijke achteruitgang

Voor het onderzoek werd er data verzameld van 28 gezonde, fysiek actieve mensen van gemiddeld 25 jaar. Ze hadden een normaal lichaamsgewicht en maakten gemiddeld zo’n 10.000 stappen per dag.

Aan het begin van de studie werden de deelnemers onderworpen aan een medische test waarbij er een meting was van lichaamsvet, spiermassa, energieverspreiding en fitheid. Ze moesten hun eetpatroon bijhouden om zeker te stellen dat het dieet geen invloed had op de resultaten. Daarnaast moesten ze een armband dragen die hun dagelijkse fysieke activiteiten bijhield.

Vervolgens werden ze gevraagd om twee weken lang hun fysieke activiteiten op een laag peil te houden. Dus de lift nemen in plaats van de trap, de bus pakken in plaats van lopen en vaker thuisblijven dan gemiddeld. Na twee weken was hun fysieke activiteit met meer dan 80 procent verlaagd, waarbij ze rond 1500 stappen per dag maakten.

Lichamelijke achteruitgang

Uit de resultaten bleek dat de deelnemers bijna 450 gram spiermassa hadden verloren en meer lichaamsvet hadden opgebouwd. Dit was voornamelijk buikvet, wat een grote risicofactor is voor het ontwikkelen van chronische ziekten.

Bovendien was het fitheidsniveau flink gedaald, en waren de deelnemers niet meer in staat om even snel of met dezelfde intensiteit te rennen als voorheen. De mitochondriale functie daalde ook. Dit is het vermogen van lichaamscellen om energie te verspreiden.

Veranderingen in levensstijl

“Wereldwijd worden mensen meer inactief door technologie, openbaar vervoer, roltrappen en liften, en machines die alledaagse taken overnemen,” zegt hoofdonderzoekster Kelly Bowden-Davies van de University of Liverpool.

Het goede nieuws is dat deze veranderingen binnen twee weken ongedaan gemaakt kunnen worden door weer een actieve levensstijl aan te nemen. Alleen een paar keer fitnessen per week is volgens haar niet genoeg. “Oefening is goed, maar je moet de hele dag door actief blijven, inclusief vaker staan en wandelpauzes nemen.”

 

- einde bericht -

 

Bron: Mijn Gezondheidsgids

 


 

Plaats uw reactie ...

Hieronder bent u in de gelegenheid om uw reactie te plaatsen. Als u niet bent ingelogd dan is er een extra handeling nodig.

U ontvangt na het plaatsen van uw reactie een e-mail die u moet bevestigen. Hierna is uw reactie pas zichtbaar. De opgegeven naam is zichtbaar voor bezoekers. Uw e-mail adres is niet zichtbaar voor bezoekers en is uitsluitend voor eenmalig gebruik.










(advertentie)

Aanvullende informatie bij dit bericht ...

 


Wat u moet weten over de bron en inhoud ...

De informatie binnen deze webpagina is (in de regel) van derden (informatieaanbieder). De juistheid en afkomst van dit bericht is niet voor 100% gegarandeerd. Lees voor informatie onze disclaimer. Berichten die ingaan tegen onze gedragscodes en/of de Nederlandse wetgeving worden z.s.m. verwijderd uit ons systeem. Klik hier om een bericht te rapporteren

(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)